Files en vertragingen? 61 procent van de werkenden deert het niet

Ondanks het toenemende fileleed is 61 procent van werkend Nederland tevreden over de huidige reistijd naar hun werkplek. Slechts vijftien procent geeft aan niet blij te zijn met de tijd die ze nodig hebben om op het werk te komen.

Dat blijkt uit de Happy Check van Nationale Vacaturebank, van september en oktober 2018, onder ruim 34.000 werkende Nederlanders.

Happy met collega's
Wellicht is de tolerantie van de forenzen te danken aan het vooruitzicht dat zij hebben op de collega’s die ze treffen op de werkvloer; 59 procent is namelijk helemaal happy met de mensen waarmee wordt samengewerkt. Slechts elf procent geeft aan niet blij te zijn met zijn of haar directe collega’s. Over de leidinggevende is men minder enthousiast. Een kwart geeft aan niet tevreden te zijn over zijn of haar manager. Dennis van Allemeersch, directeur van Nationale Vacaturebank: "We besteden veel tijd aan werk; gemiddeld 43 jaar van ons leven. Dan is het natuurlijk belangrijk dat u het goed naar uw zin hebt. Een goede werksfeer is daarbij van essentieel belang, niet alleen tussen collega’s onderling maar ook in de relatie tot de werkgever of manager. Als werkgever is het dus essentieel om hier goed op in te spelen."
 
Werkenden willen zicht op doorgroei- en opleidingsmogelijkheden
Als het gaat om door kunnen groeien binnen de huidige organisatie, zijn werknemers kritisch. 37 procent geeft aan niet gelukkig te zijn met de doorgroeimogelijkheden en 31 procent is ontevreden over de mogelijkheid tot bijscholing. ‘Als gevolg van de crisisjaren is er bij veel bedrijven minder tijd en aandacht geweest voor zaken als doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. Met de veranderde economie zie je dat ook de behoeftes van werknemers veranderen. Om talent vast te houden, en nieuw personeel aan te trekken, is het ontzettend belangrijk om als werkgever die behoeften te erkennen en daarin te faciliteren. Ook is er een rol weggelegd voor werknemers. Vaak zijn de mogelijkheden voor doorgroeien en bijscholing er wel, maar stellen zij zich afwachtend op in plaats van er proactief achteraan te gaan. Dat is zonde, want vaak komt het er vervolgens niet van door de waan van alledag’, aldus van Allemeersch.

Bron: Managers online, 29 november 2018